Lia de Jonghe - Portretten - 11 december 2021 - 8 maart 2022

“Lia de Jonghe tekent met naald en draad op stof. Hiermee creëert zij in een duidelijk eigen signatuur solo-en dubbelportretten. De portretten zijn klein maar fijn: doorwerkt, gelaagd, kwetsbaar, mooi van kleur” (textielplus 2019). 

Ieder mens wil gezien worden. De één lukt dat beter dan de ander. Ik toon mensen die aan je voorbij gaan, onopvallend.  Als uitgangspunt gebruik ik vaak oude foto’s, beelden van mensen die het leven hebben gelaten. Soms terechtgekomen in een bak op de vlooienmarkt. 

 Ik teken hen met naald en draad. De tijd die dit kost creëert een intimiteit met de persoon op de foto. Mogelijk heeft nog nooit iemand zo gedetailleerd naar het gezicht gekeken. Toch is er ook afstand. Ik zie alleen het uiterlijk en vul verder in. Ieder mens heeft meerdere gezichten. Op een bepaald moment laat ik de foto los. Soms is het portret goed gelijkend en soms minder. Het doet er niet toe. Het is mijn portret geworden. Mijn interpretatie van een onbekende op een foto. 

 Ik houd het werk klein. Dat vind ik passen bij de mensen die ik portretteer. Ik wil dat de kijker dichtbij komt. Van veraf ziet iemand een gezicht, een blik die wel of niet aanspreekt. Dichtbij komen de details en de nuances naar voren.


twee meisjes

persoon met geel shirt

vrouw met roze oogschaduw

Populaire posts van deze blog

Videobiënnale "de schoonheid van de troost" 12 december 2022 t/m 10 maart 2023

Inge van der Ven - 'Interiors' 8 juli 2023 - 27 september 2023

Danielle Vidal-Ausseil " LANDSCHAPPEN VAN DE GEEST" - 14 maart - 14 juni 2023