Anja Sijben - Ideal men 1 oktober - 7 december 2019



In mijn ideale man tekeningen is het de expressie in de houding van de man in de openbare ruimte welke mij fascineert. Hoe gedraagt hij zich en welke gedachten kan hij daarbij hebben? Door middel van observatie probeer ik de lichaamstaal van "mijn" willekeurig ontmoette mannen in mijn kunstwerken te lokaliseren. Soms is het een bewuste, duidelijke expressie en houding van deze mannen, soms een onbewust emotioneel gedrag. Door de manier waarop hij "handelt", communiceert hij een bepaald beeld naar zijn omgeving en medemensen. Wij interpreteren op onze beurt zijn lichamelijke uitingen met de overtuiging van opvoeding, ervaring en vooroordelen in een vooraf bepaalde richting. Mijn tekeningen zijn niet oordelend, ze bezitten een vorm van humor die tegelijkertijd mild en navrant is. Ze wekken een vorm van deernis op en tegelijkertijd is er iets lachwekkends aan het zelfbeeld van de mannen die ik uitteken.

Het korte vluchtige moment van observeren en bepalen van andere mensen, splits ik op in een lange termijn evaluatie. Een man, die op het eerste gezicht nogal trots is lijkt, kan ook als kwetsbaar worden geïnterpreteerd. De mogelijkheden hier zijn vloeiend en aan de kijker. Zo poog ik in mijn jarenlange werk van honderden tekeningen en talrijke beeldhouwwerken een plezier te ontwikkelen in het zien en nuanceren van medemensen, vooral mannen. Iedere tekening heeft een kernachtige uitdrukking van hoe iemand is in het moment – los van alles. Ik breng die kwaliteit tot stand door in mijn tekeningen schijnbaar wezensvreemde elementen op te nemen, bijna als een abstract accessoire, een toevoeging van kleur, een niet-functioneel voorwerp, een onbestemdheid in de achtergrond, sporen van de openbare ruimte, of een element uit een schilderij van een andere kunstenaar. Steeds is er iets wat de mens verbindt met de wereld. Juist door die verbinding laat ik zien hoe we ons los daarvan proberen te handhaven als wie we zijn.

Expo: 1 oktober t/m 7 december 2019

www.anjasijben.com





Populaire posts van deze blog

Videobiënnale "de schoonheid van de troost" 12 december 2022 t/m 10 maart 2023

Inge van der Ven - 'Interiors' 8 juli 2023 - 27 september 2023

Danielle Vidal-Ausseil " LANDSCHAPPEN VAN DE GEEST" - 14 maart - 14 juni 2023