Annechien Verhey - 5 oktober - 30 november 2018

Anna du Pire & friends

Anna groeit op als kind van vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden in 17e eeuws Amsterdam. Ze wordt jong wees. Gelukkig hoeft zij niet naar het weeshuis, haar Waalse familie heeft geld. Daarom kan zij op haar 18e een goed huwelijk sluiten. Ze trouwt met Bartholomeus van der Helst, portretschilder, jong en veelbelovend. Hij blinkt uit in elegante portretten in een heldere stijl, waarin opschik domineert. Kant, veel kant; en satijn, parels, strikken en goudbrokaat. Bartel kan alles. De rijke burgers lopen met hem weg, hij is duurder dan Rembrandt.
Anna en Bartel krijgen zes kinderen, van wie er twee blijven leven. Ze verhuizen in Amsterdam zes keer, steeds naar een grotere woning met werkruimte, de zaken gaan goed.
Als een goede huisvrouw brengt Anna veel tijd binnen door: met spinnen en weven, de zorg voor de kinderen, met dienstmeiden en keukenmeiden, met vriendinnen. Zij is bevriend met Judith Leijster, een van de weinige vrouwelijke schilders uit de Gouden Eeuw. Hun echtgenoten hebben samengewerkt aan een opdracht in Heemstede. Ook kent zij Suzanna van Rustenburg, van wie helaas geen werk bewaard is gebleven.
De tekeningen in deze etalages tonen fragmenten uit het leven van een vrouw van Anna’s stand in het 17e eeuwse Amsterdam, geïnspireerd op werk van vrouwelijke tijdgenoten Geertruyt Roghman en Judith Leijster, op het meest iconische vrouwbeeld uit die tijd: het melkmeisje van Vermeer, en natuurlijk op schilderijen van Bartholomeus van der Helst.


opening vrijdag 5 oktober 2018 op de stoep van der Helstplein 3 te Amsterdam


kant en strikjes


baby met parels

familie met naaisters

goed gezelschap

ik & mijn roze parels



Populaire posts van deze blog

Videobiënnale "de schoonheid van de troost" 12 december 2022 t/m 10 maart 2023

Inge van der Ven - 'Interiors' 8 juli 2023 - 27 september 2023

Danielle Vidal-Ausseil " LANDSCHAPPEN VAN DE GEEST" - 14 maart - 14 juni 2023