Liesje van den Berk 17 september - 10 december 2015

Listen to the silence of the waves

Een expositie over een zoektocht naar overgave, stilte en de zee. De afgelopen jaren heb ik gewerkt aan het project Overgave aan het potlood. Overgave aan het potlood is een onderzoek naar mogelijkheden om werkelijk in het moment te zijn.

Voor dit project heb ik in een aantal Artist in Residence in Portugal, Ierland en Zweden aan zee gewerkt.  Door te leven en te werken met het ritme, geur, geluid en uitzicht van de zee heb ik een aantal nieuwe tekeningen gemaakt. In van der Helstplein zullen werken van deze verschillende plekken samen getoond worden.

In deze tekeningen geef ik mezelf over aan het potlood alsof ik in de zee ben en door een golf wordt overspoeld. De tekeningen zijn ontstaan vanuit mijn ervaringen met de zee. In mijn jeugd gingen we vaak naar zee vanwege mijn allergie. De zee is de plek waar ik het beste kan ademen. Ze creëert een openheid, vrijheid, stilte en een bewustzijn van mijn lichaam in de omgeving. Ik voel me onbelangrijk, maar desondanks meer levendig.

Naast mijn gevoel van vrijheid geeft de zee voor vele mensen vooral hoop op vrijheid, soms met desastreuze gevolgen van dien. In de nieuwsfoto's zie ik in de houdingen van de bootvluchtelingen een andere overgave aan de zee. Ik zoek naar manieren om ook deze vorm van overgave een plek in mijn tekeningen te geven.

De zee is nu, maar ook meteen verleden tijd. Zoals tekenen teruggrijpen naar het verleden is en het ontdekken van nieuwe dingen tegelijkertijd.  “Being present and representating at the same time”



Surrender to the light
Drawing, pencil on paper, 2015, 140x80 cm, Courtesy ZERP Galerie

 Surrender III
Watercolours and pencil on paper, 2015, 31 x 23 cm, Courtesy ZERP Galerie

Detail Surrender to the light

 Surrender to the pencil IV
Drawing, pencil on paper, 2013-2015, 112x114cm, Courtesy ZERP Galerie











Populaire posts van deze blog

Videobiënnale "de schoonheid van de troost" 12 december 2022 t/m 10 maart 2023

Inge van der Ven - 'Interiors' 8 juli 2023 - 27 september 2023

Danielle Vidal-Ausseil " LANDSCHAPPEN VAN DE GEEST" - 14 maart - 14 juni 2023